1665-1670 Breuk “O.L.Vrouw” gemaakt door Laureys Wijnants, Leuven
Deze breuk wordt nog steeds gedragen door de Koning van de Jefkes.
Bij de heroprichting in 1839 werd de Koning ook getooid met een strooien hoed met zilveren vogel.
De breuk bevat minuscule merktekens, aangebracht door de maker. Daardoor weten we dat het kunstwerk werd vervaardigd in Leuven, door een zoon van de vermaarde zilversmid Jan Wijnants, waarvan diverse zilveren monstransen tentoongesteld staan in de “schatkamer” van de Sint-Pieterskerk te Leuven.
- merkteken “gekroond schild” = stadsmerk Leuven;
- deconaatsletter Q = 1665-1670
- merkteken “vijfpuntige ster” = Laureys Wijnants;
- merkteken “Sleutel van St-Pieter” = symbool voor Leuven
De keuze voor een Maria-met-kind afbeelding is geheel naar de katholieke mode van die tijd. Als reactie op de “reformatie” – het opduiken van protestantse strekkingen – had het concilie van Trente ondermeer een contrareformatie op gang gebracht om de “misbruiken binnen de Kerk” aan te pakken. Zoals gewoonlijk werden echter in eerste instantie de “afvallige, ketterse” klokkenluiders vervolgd. De jacht op hagenprekers en hun aanhangers zorgde er voor dat die massaal wegvluchtten richting Nederland, als ze al niet als heksen werden terechtgesteld, en in Tervuren bijvoorbeeld was de bevolking in 1600 gereduceerd tot circa 400 inwoners, 1/4e van het aantal bewoners dat er circa 1400 was. Door de verering van de Moeder Gods trachtte de Rooms-katholieke kerk de fel getaande godsdienstzin opnieuw aan te wakkeren.
In 1662 zat de schrik er nog altijd in en stichtte pastoor De Metser in Leefdaal “Het Broederschap van het Hoogweerdigh Heilig Sacrament”. In de statuten stelt hij dat dit vooral ter bescherming tegen toverij was…
Bronnen
- prof. emer. Frans Van Molle, Heverlee;
- nota’s Willy Brumagne
- foto’s Johan Morris
- “Kutse en Vrebos eertijds”, pagina 179-181
Historische context
Koning Karel II (1665-1700) “de behekste”, tevens koning van Spanje, volgt zijn vader Philips IV op